zaterdag 5 november 2016

Easy Knitting: colsjaal recept

Wie "rechts" kan breien, kan alle breisels in dit bericht met gemak maken. Enkel voor het boordje van de muts komt er ook een averechtse steek bij kijken. 

Ik breide op een avond het Nette mutsje uit het eerste boek van Jules & Julie. Voor Lila met hoofdomtrek 50 cm zette ik 36 steken op en breide met 2 draden Zeeman wol samen. De kleur paste zo mooi bij haar Louisa jas, dus wou ik er graag nog een colsjaaltje bij maken. Helaas was deze Zeeman kleur van vorig jaar nergens meer te vinden, maar zij hielp me aan een iets rozere variant die er perfect bij te combineren was.

De colsjaal is gebreid met 1 draad roze en 1 draad grijs-roze zeeman wol met priemen 10. Ik zette 18 steken op en breide tot een lengte van 72 cm, toen was de wol op. Vervolgens naaide ik de verkeerde kanten aan elkaar, zodat er een "draai" in de sjaal zit. Easy peasy en zoveel gemakkelijker om zelf aan te doen dan een echte sjaal voor een kleuter.

Bovenstaande projectjes te snel klaar voor u? Kies dan voor de bouclé sjaal volgens haar recept!

Ik begon eraan in maart 2016 en breide na een zomerstop verder om deze week eindelijk de finish te halen. Kaarsrecht is de sjaal zeker niet, maar wel heerlijk zacht en warm om te dragen! Ik breide met de rest van de drops alpaca brushed silk gecombineerd met een draad drops alpaca bouclé.

Nu kan ik eerlijk gezegd geen blauwe wol meer zien en ik heb nog steeds 5 bollen over. Iemand geïnteresseerd, stuur me dan zeker een mailtje. Vier bollen zijn trouwens al genoeg voor een Bernadette maat 98.

Patronen: Nette muts- Jules en Julie deel 1
Colsjaal - eigen recept
Bouclé sjaal - Mina Dotter
Wol - Zeeman en Drops

15 opmerkingen:

  1. Zalig zacht en zo snel klaar! Ik vind je blauwe wol heel mooi, maar mss moet ik eerst mijn eigen blauwe wol maar eens opwerken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou mijn breinaalden eigenlijk weer eens moeten oppakken als ik al die mooie breisels zie passeren.
    Helaas geen maatje 98 meer hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw, toch een beetje jaloers op die mooie breisels! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap maar breien lukt me maar niet :(
    Nochtans wel in een 98 hier

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat staat het haar toch prachtig!! Voor de jongste was ik toevallig net op zoek naar een patroon voor zo'n soort muts, deze ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi. Ik zou willen dat ik dat wat beter kon. Dit is zo super assortie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Ik ben hier vorige week voor het eerst in meer dan 20 jaar (!) terug beginnen breien, en 't is precies zoals fietsen. Blijkbaar verleer je het niet. Ook bij mij niet kaarsrecht, maar de dochter is er blij mee, en idd, de sjaal is lekker warm! Nu wil (kleuter)dochter2 er ook één. Die "driehoeksjaal" is daar geknipt voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook aan het breien gegaan. Toevallig ook met wol van de zeeman die ik al een jaar of twee heb liggen ... oeps :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooi! Ik moet al mijn breisels nog bloggen. Die van jou zijn alvast geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het brei- en haakseizoen is hier ook weer begonnen! Die colsjaal is zo leuk. Ik maak er deze week ook weer eens werk van denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi! De bouclé sjaal maakte ik vorig jaar ook voor mezelf in het wit
    missknitandsew.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh supermooi! Een colsjaal breien is een Super goed idee en zo mooi assorti 😍