maandag 16 mei 2016

De waterpret jurk


Een tijdje geleden kreeg ik de vraag van Finch Fabrics om één van hun vrolijke stofjes te testen. Mijn dochter had meteen beslist, de schattige witte poesjes moesten het worden. De mooie mint kleur kon mij ook bekoren, dus ik was zeker akkoord met haar keuze.


Een stevige tricot biedt veel mogelijkheden qua patronen en ik wou graag iets nieuws uitproberen. Ik koos het easy sewing project uit de laatste LMV: de Liz jurk. Op een zomerse dag werd deze ideale waterpret jurk uitgebreid getest. De watervrees werd snel overwonnen en er werd lustig in het rond gespetterd.


Lila kreeg een groeispurt en haar onlangs gemaakte Jill jurk uit LMV is reeds onzedelijk kort. Ik nam voor de Liz jurk een ruime marge en koos voor maat 98 met de lengte van maat 104 voor mijn 2 jarige peuter. Perfect van lengte om hopelijk de zomer nog door te komen.


De lengte van de elastiek om te rimpelen is haar tailleomtrek + 3 cm zoals voorgeschreven in de LMV. Nu kan het aan mijn kwaliteit van elastiek liggen, maar ik heb ondervonden dat deze al rimpelend nog een paar cm uitrekt. Volgende keer neem ik gewoon haar tailleomtrek zonder extra cm.


De hals en het lusje op de rug werkte ik af met elastische bias. Handig en dat maakt een haakje om het lusje te openen meteen overbodig. Haar hoofdje past er perfect door. 


Ze is er blij mee met haar poesjes speeljurk! Bedankt Finch Fabrics!


Stof: Finch Fabrics
Patroon: Liz jurk uit LMV
Watersandalen: Next

20 opmerkingen:

  1. Deze stof in dit patroon is top! Je dochter staat er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh zo schattig, zowel de jurk als de dochter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeeel tof jurkje! De stof lijkt er voor gemaakt. Dat met die elastiek heb ik ook een keer gehad... Met de strijkijzer erover doet het elastiek meestal wel weer wat krimpen. (niet teveel want te strak moet ook niet...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt de tip! Ik ga het strijkijzer boven halen!

      Verwijderen
  4. Zo'n koddig stofje! Ik zou dat ook kiezen denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als iemand dit stofje kan verwerken tot een klassevol volwassen kledingstuk, dan ben jij het wel ;-)

      Verwijderen
  5. Het stofje lijkt voor haar ontworpen, zo guitig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk speelproof jurkje! Mooi stofje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan geloven dat ze er blij mee is, zo mooi en lekker gemakkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. A perfect pattern to showcase this gorgeous fabric :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha, elastische biais, dat is handig! Stikte jij die rimpelelastiek met een zigzagsteek? En stikte jij ook op de voorzijde?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik stikte op de voorzijde met een hele kleine zigzag, zodat het net een rechte steek lijkt.

      Verwijderen