woensdag 9 maart 2016

Helsinki trui


Onder het motto "niet perfect, wel uniek", zwier ik dit twijfelgeval toch op de blog. Ergens in de herfst kocht ik enthousiast okergele wol op citytrip in Kopenhagen. De rijstkorrelsteek had ik al geoefend met de Kopenhagen sjaal en deze Helsinki trui in rijstkorrelsteek was een logisch gevolg.


Een truitje breien met naalden 4.5 mm, ook al zijn het ergonomische Japanse houten rondbreinaalden, bleek toch geen evidente zaak. Wat lijkt maatje 6 jaar dan plots groot en wat duurt het lang! De zoon van 4,5j draagt al maat 110-116, dus ik moest me haasten, want tegen volgende winter is dit truitje te klein.


Tot overmaat van ramp bleek de wol op met nog een halve mouw te gaan. Nergens kon ik dit merk van wol in België vinden. Online bestellen in Kopenhagen was een mogelijkheid, als ik bereid was 20 euro verzendingskosten te betalen voor 1 bol wol. NOT!


De enige oplossing bleek de boel aftrekken en de panden smaller breien. Dit patroon valt naar mijn smaak heel ruim in de breedte en heel kort in de lengte. Zowel het rugpand en mouwen werden meerdere centimeters versmald. De hulp van de oma kwam eraan te pas, anders had dit truitje het daglicht nooit gezien.


Take home message:
* denk goed na voor je wol in het buitenland koopt, de aanbevolen hoeveelheden kloppen niet altijd
* projecten met fijne breinaalden zijn geen aanraders voor ongeduldige, beginnende breisters
* niet opgeven, roep een hulplijn in (oma's of de pronte priemen ;-)
* ook imperfectie is draagbaar of wat denken jullie?


patroon: Helsinki trui voor kinderen uit Jules en Julie voor groot en klein
wol: gepard cotton wool 5 bij Uldstedet.dk
Circulaire breinaalden van het merk KA


18 opmerkingen:

  1. Ik vind de net niet perfecte breisels juist extra sympathiek! Heel mooi truitje! Mooie gele kleur ook. Ik denk niet dat ik het geduld zou gehad hebben om opnieuw te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super tof model van trui en inderdaad heel draagbaar en uniek :-)!
    De foto's zijn super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat een kei knappe trui... En imperfecties? Waar?? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op IG kreeg ik een supertip om te blocken! Weg met de imperfecties :-))

      Verwijderen
  4. Prima draagbaar zo, ziet eruit als een heel fijne trui! En wat een geduld om helemaal opnieuw te beginnen! Soms valt een breisel breder of juist smaller uit met andere wol (ja echt!), soms kan een proeflapje deze misere dan helpen voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind hem perfect, hij staat er superschoon mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een originele trui die hem supermooi staat... De okerkleur is top!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WAAAAT!!! heb jij serieus die hele trui uitgetrokken om de panden smaller te maken??? Ik zou daar noooooooit -noooooit - never ever - het geduld voor hebben! Hoedje af! echt waar. Bij mij zou die trui gewoon in de bak 'niet afgewerkt' beland zijn. X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Supermooie trui! Die rijstkorrelsteek vind ik prachtig, net als de kleur die je gekozen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Supermooie kleur!! Ik heb hier twee onafgewerkte vesten liggen die mijn bloed doen stollen, maar de moed om opnieuw te beginnen ...nee! Dus ik bewonder jou enorm en ik vind deze trui PERFECT!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal opnieuw begonnen, amai ik zou er de zin niet meer voor hebben.
    Ik ben aan net dezelfde trui bezig en inderdaad, een snel projectje kunt ge het niet noemen. ;) Maar hij werd wel mooi, de uwe!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die kleur en die rijstkorrelsteek samen: dan kunnen eventuele imperfecties mij niet deren. Supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik versmalde mijn Helsinki ondertussen ook al wegens te breed ;-) Maar hey, later kan je dochtertje deze Helsinki toch ook nog aan ? Een lekker warme knusse trui kan altijd !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knap dat je toch hebt doorgezet, want ik vind het wel heel mooi (welke imperfecties?)!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met dat snoetje zeker draagbaar! Mijn mama was al vaak mijn redding 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niet perfect, maar wel de perfécte kleur! Gelukkig kwam het goed. Naald 4,5 is toch niet zooo klein, toch? Ik maakte er al met nr 3, (in de tijd dat ik nog niet naaide, en dus niet besefte dat het véél sneller kon ;-) ). Ik vind hem wel tof! Je kan eventueel proberen te blocken om je steken meer gelijkmatig te maken, en dan gaat de trui ook een beetje groeien.

    BeantwoordenVerwijderen