woensdag 24 februari 2016

Claudette cardigan voor groot en klein


Meteen bij het verschijnen van de eerste La maison victor van 2016 liet ik mijn oog vallen op de Claudette cardigan. Net na het verschijnen van het tweede nummer zijn de twee cardigans voor groot en klein af. Mijn breitempo gaat erop vooruit :-) Het vooruitzicht van een leuke breidate met #deprontepriemen deed ook wonderen voor mijn breimotivatie!


Het breien ging goed vooruit met een beetje hulp van haar en haar op instagram. Het moment van twijfel was de mindering bij het voorpand, waarbij niet duidelijk beschreven staat dat dit voor de hals is en niet voor de armopeningen. 


De rest van het patroon breit vlotjes en ik heb weer veel bijgeleerd. Eerst en vooral, kabels breien. Ik had geen idee hoe een kabelnaad eruit zag, maar die kabels bleken super eenvoudig te zijn. Het is niet meer dan enkele steken in wacht zetten en terug opnemen.


Een waardevolle tip van de Claudette was om de beide voorpanden samen op 1 naald te breien. Per voorpand heb ik 3 draden gebruikt, het werd dus een geworstel met 6 bollen wol tegelijk. Anderzijds heeft het samenbreien veel voordelen, want het is eenvoudig om beide voorpanden symmetrisch en even hoog te breien. Idem voor de mouwen, die werden eveneens samen afgewerkt.


Het enige dat ik zou aanpassen is de breedte van de mouwen, door de kabel vallen ze nogal volumineus uit. De kabels ter hoogte van de mouwen weg laten en het aantal steken verminderen zou volgens mij een slanker effect geven. Voorlopig loste ik het op door een fijn rekkertje in de mouwboord te rijgen. De mini versie heeft dit probleem helemaal niet, daar zijn de mouwen perfect van breedte.


De cardigans werden gebreid met streelzachte Drops brushed Alpaca, die ik bestelde bij wolplein. Voor de damesversie in maat S had ik 12 bollen nodig en voor maat 98 ongeveer 4 bollen. Veel minder dan de aanbevolen hoeveelheden in LMV. Er komt dus nog een breiprojectje aan in light-grey-green alpaca om de overschot op te maken.


Ons Lila maakte van de fotoshoot een gezellige thee party! Bij de laatste 2 foto's staat ze trouwens op het tafeltje, voor het geval u dacht dat ze plots wel heel erg gegroeid was ;-)



patroon: Claudette Cardigan van Maurice Coffee & Knits in La maison Victor
wol: Drops brushed alpaca silk



28 opmerkingen:

  1. En door het zien van jouw kleine meid in een claudette krijg ik er helemaal zin in om een mini versie te maken!! Prachtig gewoon. Ik breide met de Drops Kid Silk en had slechts 9 bolletjes nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, zeker doen die mini versie! Heb jij ook met 3 draden gebreid of met 2, dat zou het verschil van 3 bollen kunnen verklaren?

      Verwijderen
    2. Ik breide ook met 3 draden, maar met de kid silk. Net even nagekeken, en zo een bolletje is 200m lang. De brushed alpaca silk 140m. Dus daar ligt het verschil...

      Verwijderen
  2. En door het zien van jouw kleine meid in een claudette krijg ik er helemaal zin in om een mini versie te maken!! Prachtig gewoon. Ik breide met de Drops Kid Silk en had slechts 9 bolletjes nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh zeg wat vind ik het zo mooi, en stiekem jaloers want ik krijg mijn breiwerken echt niet af
    en zalig, de pronte priemen, wat een naam :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kabels, jawadde, jij bent een snelle! Ik heb een cardigan van CKS waarin ook zo'n elastiekje zit en ik vind dat heel fijn om te dragen. Ik hou niet zo van 'hangende' mouwen :) Als mijn Bilbao ook af is steek ik er zeker ook eentje in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, van "flappermouwen" houden wij niet :-) Hoe gaat het met jouw breiwerk vooruit?

      Verwijderen
  5. Wat leuk de twinning! Staat jullie mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. tof! en ik ben dol op die drops wol! topprijsje voor zo zachte aangename wol!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldig! Ik zweerde me nooit nog aan breien te zetten, het was echt mijn ding niet, maar je doet me serieus twijfelen......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kei kei schoon !!! En zo leuk telkens weer, die ama-dochter shoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh dat is zó schoon! Ik was vandaag nog op zoek naar een versie voor mezelf en de ukkies, maar kwam met lege handen thuis...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh zo mooi! Dat zal ze wel leuk vinden... dezelfde trui als mama!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo mooi! Mijn oog viel ook onmiddellijk op deze claudette bij het doorbladeren van die LMV en je weet niet hoe jammer ik het toen vond dat ik niet kan breien! Prachtig duo zijn jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super mooi! Ik was ook direct verliefd op de Claudette van LMV! Dat was de motivatie om te leren breien, maar ik zit bijlange zo vergevorderd nog niet! Als ik ooit aan die Claudette begin weet ik wie ik moet bellen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super mooi!! Hier krijg ik nu inspiratie van om door te gaan met breien. Ik brei als beginneling nu nog met zeeman wol, onder t mom 'als t niks wordt, dan kostte t ook nie veel'. Nu heb ik n beter beeld welke wol ik kan bestellen. Dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooooooiii! Goed opgelost aan de mouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. You ladies look so cute and comfy in your matching cardigans :) Enjoy the tea party ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuk theekransje werd dat! Hele mooie cardigans, echt top. De pronte priemen, zalige naam! Lijkt me pure fun en ontspanning, zo gezellig samen breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ze zijn heel tof! Ik ben hem momenteel aan het breien voor mij maar ook ik zit vast aan de mindering voor de schouders bij de voorpanden :( zou jij me verder kunnen helpen?

    BeantwoordenVerwijderen