maandag 25 januari 2016

Space Lars



Ergens eind oktober beleefde ik een intensieve, maar geweldige zondag. Een zo(o)ndag zoals zij dat noemt. Onder haar deskundige aanmoedigingen ging ik eventjes in één dag een Lars maken. Ahum, we zijn maanden verder en Lars bleef in de kast liggen...


Totaal niet te wijten aan het patroon, dat is top, zoals alle zonen 09 patronen. De schuldigen zijn de onhandelbare neopreen en de even onhandelbare zoon, die het jasje maar niks vindt. Ik geef toe dat deze jas meer weg heeft van een ruimtepak en erg stijf aanvoelt. Vooral ter hoogte van de kraag is dat een probleem bij het dragen.


De dubbelzijdige neopreen met een donkerblauwe en fluogele kant kocht ik meer dan een jaar geleden bij Mood's in NY. Zo'n lap kan je onmogelijk opvouwen en nam veel plaats in beslag in mijn stoffenkast. Het ideale windstopper jasje zou het worden. Sarah had mij nog zo goed op weg gezet door de patroondelen van haar eerste Lars door te geven. De workshop kon niet meer stuk...


Dat draaide anders uit, de neopreen was een nachtmerrie om te verwerken. Naar de afwerking moet u vooral niet kijken, dat lukt voor geen meter met deze stof.


Van het kleurencontrast tussen de voor- en achterkant van de stof word ik wel gelukkig. Bij een tweede Lars, die er zeker komt, ga ik opnieuw voor colorblocking.


De grote zak is ook een gemak voor handschoenen en mutsen in op te bergen.


Het ophanglusje belandde per ongeluk aan de buitenzijde, een geslaagde vergissing vind ik het :-) 


Voor de binnenzijde gebruikte ik een mooie ruitjes tricot van Art Gallery, een afdankertje van haar.


Om de set compleet te maken werd er snel een space hoodie bijgemaakt. Misschien mag Lars met carnaval wel mee op stap met de zoon?

patronen: Lars van Zonen 09

18 opmerkingen:

  1. Nog een broek en het is op en top carnaval! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, mijn neopreen is op en hier komt niet meteen een nieuwe lap in huis :-)

      Verwijderen
  2. Oh Sylvia, ik begrijp wat je bedoelt, de jas ziet er inderdaad wat stijfjes uit :-) Het kan al eens anders uitvallen dan in ons hoofdje zit hé. Wel jammer van al dat werk... Zoals Lindsay zegt, flashy broek eronder en hij mag voorop in de optocht! En zijn outfit zie je tenminste, mijn (gekochte) pakjes zitten verstopt onder hun jas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd Mieke, Lars is veel werk, hopelijk gaat het een tweede keer veel vlotter :-)

      Verwijderen
  3. Jammer dat het niet uitdraaide zoals je wou. Wel heel mooie kleuren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het resultaat ziet er nochtans super uit, jammer dat het stofje zo stijf valt... Wel handig om weten dat er voor geen meter mee te werken valt, dat bespaart me veel gevloek. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat knap dat je hebt doorgezet :)! Bij mij zou zoiets halverwege in een hoek in de kamer belandt zijn. Die neopreen ziet er echt niet evident uit om mee te werken. Ik ga binnenkort eens scuba testen, hopelijk valt dat beter mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De jas ziet er idd niet erg comfortabel uit maar toch vind ik de kleurencombi heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je had precies wel heel kwalitatief neopreen gescoord!
    De kap maakt wel wat goed ... en de oefening heb je maar weer gehad hé!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, echt heel dik neopreen, amper te plooien en stikken. Het was idd een ervaring!

      Verwijderen
  8. De kleuren zijn super, de binnenkant is ook keitof. Zo jammer dat die niet comfortabel is. Ook niet als speeljas?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kei handig voor kleuters, zo'n lusje aan de buitenkant!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer dat hij niet echt draagbaar is, want mooi is hij wel! En ik heb ook zo'n stof liggen voor een Lars... Toch even herbekijken precies...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, die lus a d buitenkant: zit perfect! Goed 'per ongeluk' idéé! Ja, die stof... je bent vr of tegen, zeker? Ik vind wel tof.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind hem er wel mooi uitzien, jammer dat het zo moeilijk naaien is en dat hij niet zo fijn dragen is. Maar ah, uit 'fouten' leren we ook eh :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig om dit nu allemaal te lezen. Ik kocht deze jas via je tweedehandswinkeltje en bij ons wordt ie elke dag gedragen. Als het een troost kan wezen :-). Ja, wat stijf, maar we doen de rits nooit helemaal toe tot boven. En de stijfheid lijkt te verbeteren met de tijd. Hij is heerlijk winddicht (en onze zoon heeft het niet voor wind). Het litsje langs buiten vond ik heel handig, maar het heeft helaas niet lang stand gehouden op school (de stof zelf scheurde), heb er dan toch maar één langs binnen genaaid.

    BeantwoordenVerwijderen