zaterdag 7 november 2015

Kopenhagen

Onlangs gingen we met z'n tweetjes op citytrip naar Kopenhagen, een stad waar ik me helemaal thuis voelde. Onze gezellig, ingerichte airbnb zat daar waarschijnlijk voor iets tussen.


We logeerden niet pal in het centrum, maar wel in de leuke buurt Islands Brygge. Alle bezienswaardigheden waren van daar uit makkelijk met de fiets te bereiken. De fiets-autosnelwegen maken van Kopenhagen de meest fietsvriendelijke stad, die ik al ooit bezocht. En dat weet deze bakfiets-moeder te appreciëren!


Eén van de meest kleurrijke buurten met vele restaurants is Nyhavn.


Het strand, iets verder fietsen, maar zo aangenaam bij mooi herfstweer.


Het indrukwekkende operagebouw.


 Het design museum en dé design winkel zijn een bezoekje meer dan waard.


De street food market, voor elk wat wils uit alle mogelijke landen: Zuid-Korea, Brazilië, Spanje,...


Een Scandinavisch getinte outfit mocht niet ontbreken. Ik maakte deze Polly jurk tijdens de naaisessies van Atelier Assemblé. Dankzij Machteld ontdek je de geheimen achter het ontwerpen van een Belgische collectie en uiteraard ook handige naaitrucjes voor een perfecte afwerking.


De print van dit stofje gekozen uit de collectie van Atelier Assemblé deed me meteen aan Scandinavische mode denken. De stof is veel stijver dan de aanbevolen crèpe  en valt daardoor niet perfect aan de hals, toch ben ik heel blij met mijn keuze. 


Ondertussen is deze jurk het meest gedragen zelfgemaakte kledingstuk in mijn kast. Ideaal te combineren deze winter met een oversized cardigan. De foto's werden getrokken in het gigantische park tussen Island Brygge en de twee torens van het Bella Center.


De naaimachine was uiteraard niet mee op citytrip, maar breien kan je overal. Heel toepasselijk begon ik er aan de Kopenhagen sjaal uit Jules en Julie voor groot en klein. De leukste wol adressen in Kopenhagen verzamelde ik hier.


Een sjaal van 2 meter lang is een serieus werk, maar het vereist weinig denkwerk. Bij frustratie over een ander breiproject met "germaanse toeren" en tot 2 maal toe een tekort aan wol, was dit een aangename afwisseling. De sjaal geraakte dus eerder af dan het initieel gestarte project... wordt vervolgd.


Een heerlijk zachte combo, deze sjaal in baby alpaca wol met de muts van Aymara.




Mijn tips voor een geslaagde herfstvakantie: Kopenhagen, wol en chips :-)) Mijn volgende sjaal in wording ligt al klaar. Veritas bracht een patroon uit met een vintage Jacquard breimotief, passend bij de verpakking van de speciale winter editie van Lays.





patroon jurk: Polly jurk Atelier Assemblé
patroon sjaal: Kopenhagen uit Jules en Julie voor groot en klein
Myk Natural white wol: Sommerfuglen in Kopenhagen
Bordeaux en petrol Alpino wol bij Veritas
Lays chips Cheese Fondue & Bratwurst Flavour


18 opmerkingen:

  1. Ik zet dat op mijn toekomstige vakanties :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je nog extra tips nodig hebt, laat maar weten!

      Verwijderen
  2. Stralend mooi ! Adembenemend mooi zelfs !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooi kleedje en sjaal; ik ga mijn patroontje toch ook eens verlengen :-) Benieuwd naar je andere brei-projectjes! En Kopenhagen, daar moet ik toch ook eens geraken..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zullen eens een naaidate organiseren, jij de lange versie en ik de korte :-)

      Verwijderen
  4. Schoon kleedje seg! En de rest ook nie te vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuke blog, en knap wat je gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof reisverslag, met een super kleed en een heerlijke sjaal er bovenop!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooh, met heimwee denk ik terug aan Kopenhagen! 2 jaar terug hebben mijn man en ik daar prachtige dagen beleefd...
    Verliefd op Kopenhagen en eveneens op jouw jurk! Past echt in het Kopenhagenplaatje. Prachtig kleurenpalet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als fervente citytrippers staat Kopenhagen ook nog op mijn to go-lijstje. Ik savede onmiddellijk je post!
    En die jurk: zo schoon!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooie jurk !!
    En leuk om foto's te zien van stukjes Kopenhagen die wij niet zagen (was er eind augustus met de mdh)...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Sylvia, wat een leuke blog! Ik wilde ook aan de kopenhagen sjaal beginnen en kwam zo op je blog terecht. Ik zie echter dat jij maar 6 bollen wol hebt gebruiikt en je priemen lijken met ook geen nr. 12 of is dat gezichtsbedrog? Ik ben nog maar net begonnen met breien dus heb nog veel te leren :)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is al een jaartje geleden, maar ik dacht dat het priemen 10 waren en idd 6 bollen. Het resultaat hangt af van welke wol je gebruikt, daarom altijd eerst een proeflapje maken. Alvast veel succes!

      Verwijderen
    2. Hartelijk dank voor je reactie!

      Verwijderen
    3. Hey Silvia, ik ben er eindelijk aan begonnen (nadat een ander breiprojectje niet zo vlot verliep...), Maar vind mijn proeflapje precies een beetje stug voor een sjaal... In het oorspronkelijke breipatroon wordt een dubbele draad gebruikt, heb jij dat ook gedaan? De jouwe valt zo mooi! Alvast bedankt!

      Verwijderen