zaterdag 25 juli 2015

Mijn twee mannen


verjaren allebei in juli. Gelukkig in de zomer, dan kom ik er vanaf met korte mouwen! Hemden met lange mouwen en bijhoudende mouwsplitten, daar heb ik mij nog steeds niet aan durven wagen. Al zou het met de uitleg van de dame, die heel Vlaanderen en ver daarbuiten hemdjes leerde naaien, wel moeten lukken. Misschien tegen de winter, nu eerst twee zomerse hemdjes.


Deze Theo was al eeuwen voor zijn verjaardag klaar en hoewel zijn Theo in tricot meer uit de kast komt, heeft hij dit hemd officieel benoemd tot zijn feesthemdje. Het hemdje werd niet gespaard voor zijn verjaardag, maar mocht voor zowat elk zonnig feestje mee op stap. Hij groeit zo snel (4 jaar al!!!), dat het zonde is om het hemdje maar een paar keer te dragen.


Het is een standaard Theo zonder veel opties, het mooie stofje van Cotton + Steel van bij Miss Matabi spreekt voor zich vind ik. 


Het mannenhemd dat was andere koek, een last minute project onder grote tijdsdruk. Ik maakte al eerder een mannenhemd, maar vond die versie uiteindelijk wat wijd vallen. Deze keer ging ik voor gecentreerd op zijn Frans met het patroon van Aime comme Monsieur. De maten beperken zich tot S, M en L en zijn gemaakt voor een gemiddelde man van 1m80.


Ik voelde de bui al hangen aangezien mijn man een flink stuk groter is en ook op de bovengrens van de matentabel uitkwam. De twee nepen op het rugpand om te centreren liet ik uiteindelijk weg en de zijnaad werd op 0,5 cm gestikt ipv 1 cm. Verlengen bleek daarentegen niet nodig. 


Het patroon is vrij basic, zonder opties zoals zakjes of hoekjes. Ik besloot zelf een zakje te plaatsen met een boogvormige paspel ertussen, net zoals het boogje in de knoopjes. De folding boats van soft cactus werden gecombineerd met een donkergroene sluitbies, staander en beleg. 


Beide hemdjes zijn klaar voor nog vele mooie zomerdagen!


Patronen: Theo en Aime comme Monsieur
Stoffen: Cotton + Steel en Soft Cactus


17 opmerkingen:

  1. Mooi! Die grote van mij draagt geen hemden met korte mouwen... Helaas voor hem! Enneuh een manchet van een lange mouw: zeker proberen! Mij lukte het ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap gedaan! Dat stofje van cotton+steel steekt ook al keilang mijn ogen uit.... en die grote man van mij, die wacht al meer dan een jaar op zijn hemd want hij bestelde er één met lange mouwen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg! Zo leuk de bloemen voor je zoon. En de grote versie zit perfect. Ik durf mij daar nog niet aan te wagen, goed zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stofje voor de zoon! En aan een mannenhemd heb ik me nog niet gewaagd, wegens een man die veel te kritisch is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooi zeg!! Gefeliciteerd aan jouw mannen :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. amaai, prachtig!!!
    Een mannenhemd: chapeau

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ♥ x2! Mouwsplitten zijn inderdaad niet zo moeilijk, maar mijn zoon draagt niet graag hemden met lange mouwen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 2 mooie exemplaren! Die mannen hebben geluk met zo'n mama en vrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi hoor! En met jouw precisie gaat een mouwsplit gegarandeerd ook wel lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk! Ik laat mouwsplitten ook achterwege als het even kan ;-). Knap gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie combinatie, Soft Cactus met donkergroen.
    En die mouwsplitten .... met de handleiding van bovenvermelde zonenmama kan dat toch geen probleem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hele gave hemden! Leuk je te ontmoeten zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knappe mannen hoor in hun knappe hemdjes !!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi, amai, ik heb die soft cactus stof al wat vaker gezien in hemdjes en die blijft dus bekoren he! Zo'n mooie kleuren. Knappe mannen in knappe hemdjes!

    BeantwoordenVerwijderen