maandag 11 mei 2015

Allemaal bloesjes


Enkele bloesjes passeerden hier al de revue, maar nog steeds ben ik op zoek naar het ideale bloesjespatroon. Ik ben zeker niet alleen in mijn zoektocht. Bij haar zag ik een veelbelovend modelletje dat ik meteen heb uitgeprobeerd.


Het bloggen liet even op zich wachten, het bloesje werd ondertussen al veel gedragen en goed bevonden. Maar het ideale patroon? Nee, daarvoor heb ik teveel aanpassingen moeten doen.


Het patroon is de vouw/strik bloes uit de knip van augustus 2014. Lang leve de bib met zijn uitgebreide collectie knip en burda. Ik maakte een maat kleiner dan mijn confectiemaat volgens de matentabel, maar toch viel de bloes erg breed uit. Innemen aan de zijnaden was geen optie, want dan trok de strik uit balans. De oplossing voor mij bleek de twee verticale vouwen door te stikken tot aan de onderrand.


De sluiting achteraan vind ik achteraf gezien ook overbodig, enkel nuttig bij proportioneel gigantische babyhoofdjes.


Van het stofje ben ik wel overtuigd dat dit een ideaal bloesjesstofje is! Het is een zeer dunne, zijdeachtige viscose met een fijn fluo accent in het bloempje voor wat extra pit. Een toevalstreffer van bij Nostex in Opwijk.

Laat gerust een berichtje achter met uw bloesjes ervaringen!

28 opmerkingen:

  1. Nog steeds op zoek ook hier naar het ultieme bloesjespatroon. Maar amai moest je het nu niet gezegd hebben van al die aanpassingen, k was al vertrokken naar de bib :). Staat u super en idd het stofke is er helemaal op!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die stof.... ooooh, echt een mooie keuze! De rugsluiting vind ik ook heel elegant, super mooi! Btw, ik vond jouw bloesje uit Love at first stitch echt fantastisch, die benadert voor mij toch wel echt het ideale patroon hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ja, de Mimi bloes staat bij mij ook op nr 1, maar net teveel werk voor bandwerk :-)

      Verwijderen
  3. heel mooi, vooral de stofkeuze en de rugsluiting (ook al heeft die misschien niet veel nut)!
    Ik heb ook al een paar bloesjes uitgeprobeerd en erover geblogd, maar het ultieme patroon moet ik ook nog tegenkomen, zeker wat de niet-rekbare versie betreft!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja, ik herken het stofje! Vond ik ook supermooi, maar toen had ik al een behoorlijke voorraad ingeslagen. het modelletje zag ik al eerder, maar nu valt me te binnen dat ik een soortgelijk voor Lucia maakte uit Knippie, misschien ook iets voor jullie kleine meid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wil graag eens een mini bloesje maken! Welk patroon gebruikte je?

      Verwijderen
    2. Hier te zien: http://issews.blogspot.be/2015/04/madeliefjes.html
      Ik denk dat het de laatste wintereditie van Knippie was (in het boekje is het met lange mouwen en uit jersey, daarom dat ik een ritsje voorzag op middenachter. Succes!

      Verwijderen
  5. Mooi bloesje en de rugsluiting vind ik een leuk detail. Soms is mooi belangrijker dan nuttig ;-)
    Ik vind je bloesjes altijd heel inspirerend! Ik wil al lang een bloesje voor mezelf maken in rayon of voile maar mijn patroonkeuze is al beperkt want een ronde hals staat me niet vind ik :-) Misschien is het bloesje v Simplicity dat je maakte wel een optie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Simplicity is wel een leuk patroon met veel opties en redelijk snel klaar!

      Verwijderen
  6. Knap knap knap! Jij hebt toch al een aantal 'perfect' bloesjes in je kast hangen, als je het mij vraagt! Dit stofje is ook zalig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik snap je zoektocht, ik doe vrolijk mee trouwens... Ik ben niet zo'n fan van het model - bij Jozefien ook al niet - maar het staat je goed, net zoals het stofje. Ik ben al benieuwd naar het vervolg van je zoektocht!
    (Hier liggen al een aantal patronen klaar, in juni vlieg ik erin...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Benieuwd naar jouw plannen! Jouw Mimi bloes was ook echt super!

      Verwijderen
  8. Mooi stofje! Kan je zelf niet het ideale bloesje tekenen, ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet gemakkelijk :-) Eerst nog wat oefenen op jurken!

      Verwijderen
  9. Het is wat hé, die bloesjes. Hét topmodel heb ik ook nog niet gevonden. Bij jou ziet het er helemaal anders uit door de stof, vind ik. Het mijne precies meer, maar ik ben dan ook niet zo rank en slank als jij :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo'n sluiting moet er praktisch gezien misschien niet bij maar ik vind dat een leuk detail op de rug. Mooi! En succes met de zoektocht naar hét ideale bloesjespatroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan je helaas niet helpen, ik naaide nog niets voor mezelf. Misschien wel bang voor zulke zoektochten en kritisch zijn. Maar hij staat je goed, ondanks de vele aanpassingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, ik denk dat iedereen op zoek is naar het ideale bloesjespatroon :) In elk geval een heel tof stofje, en ik vind het resultaat zeker niet mis! Als je nu gewoon heel trots schrijft over hoe geweldig het gelukt is, merkt niemand de kleine frustraties ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier ook nog altijd een zoektocht. Deze vind ik wel heel mooi. De kleur staat je prachtig! Ik denk nog aan de Tilda uit LMV en de Mimi blouse uit Love at first stitch.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk bloesje: prachtige stof en die rugsluiting vind ik fantastisch! Momenteel de 'Mimi' (die intussen al een eeuwigheid geknipt lag) in elkaar aan het zetten (enkel de mouwtjes moeten er nog in en knopen eraan) dus weet nog niet hoe die uiteindelijk zal uitvallen. Jouw Mimi was in elk geval prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I love this fabric! The print has such a gorgeous vintage feel to it and the colour is perfect for spring :) Actually it's not dissimilar to the colour of the dress I just made over on my blog (dobbinsbobbins.wordpress.com). Look forward to seeing your next creation!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind de sluiting achteraan net een tof detail. De plooitjes vooraan zijn niet helemaal mijn ding, maar het bloesje staat jou eigenlijk wel heel goed. Zeker de kleur past jou geweldig. Ik had het stofje ook al gezien bij petite couture denk ik, maar helaas gaan pastelletjes en ik niet samen :-/ Ik zag bij republique du chiffon enkele nieuwe bloesjes, misschien moet je daar eens kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mooi mooi! Staat je erg goed! Ik ben geen blousjes drager gezien ik geen enkel blousje kan vinden die mooi aansluit in mijn taille maar die niet open staat aan de knopen ter hoogte van mijn borsten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. super schoon ...
    kocht datzelfde stofje enkele maanden geleden voor opzij te leggen ... volgend jaar communicantje en vond het zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen