dinsdag 14 april 2015

Patroontekenen jurk bij Annamarieke

In maart volgde ik vier lessen patroontekenen jurk bij Annamarieke in Leuven. Voor mij ruim 45 min rijden in de avondspits, maar het was de moeite waard! De creatieve lesgeefster Irina leerde ons van nul, gebaseerd op onze maten een jurk tekenen. Het begon met elkaar grondig opmeten en dan bedoel ik niet alleen borst-, taille- en heupomtrek. Er kwamen maten aan te pas, waar ik het bestaan niet van kende. De maten werden overgebracht op patroonpapier met ruitjes, een handige ontdekking.

 
Na enkele ingewikkelde berekeningen kreeg de tekening zowaar de vorm van een bovenstuk. Een aha- erlebnis moment voor een naailesleek zoals ik! Ons huiswerk was dit patroon even snel ineen zetten tot een toile, een strak zittende basisjurk uit baalkatoen. Eenmaal deze toile paste als een tweede huid, kon het echte werk eindelijk beginnen.


We brachten elk een foto mee van een inspirerend model en bij mij was dat de jurk van deze prachtige dame. Er bestaat een Burda patroon van deze jurk, maar dat heb ik uiteraard niet in huis gehaald. Uitdagingen genoeg in dit patroon: inzetstukken, een zichtbare rits, een split,...


Irina toonde ons de eindeloze mogelijkheden van patroontekenen en we gingen aan de slag met ons gekozen model. De mooie stof van Cotton + Steel knippen was nog een stress moment, want die kwam helemaal uit Japan en het waren de laatste 2 meter in stock. De jurk zelf ineen zetten bleek ook al niet zo evident. Mijn gesukkeld om de inzetstukken mooi overeen te laten komen kon u al zien op instagram.


Uiteindelijk kwam het goed en ik heb ontzettend veel geleerd op deze cursus! Van mij mocht de cursus gerust nog 4 lessen langer duren om die overvloed aan technieken en mogelijkheden nog eens om te zetten in een tweede jurk. Hopelijk komt er een vervolg cursus patroontekenen voor de "iets" gevorderden?

45 opmerkingen:

  1. Wauw, knappe jurk! Staat heel flatterend met die zijkanten in een andere kleur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super!! Daar mag je terecht trots op zijn. x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. i'm so in love with your version!!! absolutly beautyful. suits you perfectly and the fabric choice is gorgeous!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I was instantly in love with yours! Thanks for the inspiration!

      Verwijderen
  4. Waw, het resultaat mag er zijn!
    Misschien moet ik die cursus ook eens overwegen, voor mij is dat nog geen tien minuten rijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai! Wat een jurk! Wat een ervaring! Wat een figuurtje!
    Zo heel erg knap, petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. *mond valt open van verbazing* Wat een perfecte jurk! In 4 lessen?? Heel knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een cursus patroontekenen staat hier hoog op mijn bucketlist. En zo een jurk maken in vier lessen! Amai!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig! Ik vind het ook verbazingwekkend dat je dat kan in 4 lessen! En de blog waar je inspiratie vond voor jouw kleedje, heb ik meteen toegevoegd aan mijn readerlist. Zoveel moois daar! Ik wou je ook nog een vraagje stellen,maar vind niet direct een mailadres: op een andere blog zei je dat je het patroon 'Aime comme mister' kocht. Mag ik vragen waar? Ziet er wel goed uit! Alvast bedankt x (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! 4 lessen + huiswerk en dan geraakt de jurk af! Het mannenhemd patroon kocht in een een franse webshop Cosette, samen met de ananasstof, de link vind je in de post van de ananasjurk. Ik heb het patroon wel nog niet uitgetest...

      Verwijderen
  9. Mooi! Zou zo lessen ook wel eens willen volgen, maar dan wel veel dichter bij huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, wat een mooi jurkje! Eens ga ik dat ook leren, zelf patronen tekenen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Man, Sylvia, dat is echt perfect. Wederom, wauw wauw wauw... Deze jurk doet mij denken aan de Sunki dress, maar dan de volwassen versie :-) En patroontekenen, ja, dat staat hoog op mijn verlanglijst...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig! Perfect fit! En wondermooie stof ook! Fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap, zeg! Als die cursus zich nog eens aandient, ga ik me zeker inschrijven. Zo kortbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. WAUW! En voor de rest bewonder ik sprakeloos je mooie kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, Sylvia! Gewoon perfect! Dat is nu eens een jurk die als gegoten zit. Geweldig mooi! Ik heb zo'n vermoeden dat dit veel uit de kast gaat komen. Hoe zit ze vergeleken met een gekochte jurk (ik heb nog nooit een jurk helemaal op maat gehad)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! De jurk zit echt comfortabel, heel tevreden mee!

      Verwijderen
  17. Die jurk is echt super! Hij zit je als gegoten.... En dat met 4 lessen! WAUW! De versie van Fliegfederfrei vind ik ook prachtig. Ze heeft er ook een volger bij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een moooie jurk, prachtig!! De stoffencombi en het patroon, staat je ook geweldig!! Een couture-stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige jurk! Zo knap om dat op die korte tijd gedaan te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw, die zit je inderdaad perfect. Een heel leuk model ook, met die zijstukken. Leuven is niet zo ver van hier. Misschien toch wel het overwegen waard om me eens in te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. sjiek!
    en klinkt helemaal niet makkelijk, dus chapeau! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Waw, ik sta met mijn mond vol tanden. Echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow, dit is gewoon ge-wel-dig! jahaa, ik ben zelfs een tikkeltje jaloers. Hop naar Irina! :) Je staat er trouwens fantastisch mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel mooi!!! En die inzetstukken, respect!! Ik maakte vorige zomer een gelijkaardig kleedje voor mijn zus, en prullen dat dat was :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh oh, dit jurkje staat je prachtig! Maatwerk, respect, dat vind ik niet makkelijk.
    Het patroon van de burda stond ook nog op mijn wishlist, maar is er ongemerkt terug af gegleden, toch maar weer over dromen?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Waw, knap werk hoor! Die jurk zit je echt als gegoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ingewikkelde berekeningen. Ouch, niks voor mij dus ... Petje af! De jurk staat je supergoed!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik lees hier veel lichte jaloezie tussen de lijntjes en ik herken mezelf helemaal erin :) wat een mooooooie jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zo knap zeg ! En jij hebt nu gewoon een basisjurk in jouw bezit waar je alle kanten mee uit kan ! Dat belooft !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De jurk is prachtig, die inzetstukken geven het nog net dat tikkeltje extra.
    Ik leerde in de naailes bestaande patronen aanpassen aan mijn model, maar door alles 1 x te zien in de les, heb ik het nog steeds niet volledig onder de knie (maar dat kan ook aan mijn super rare maten liggen natuurlijk ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Helemaal ondersteboven van jouw jurk! Prachtige stof, prachtig patroon, prachtig model!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Is fluiten naar dames onbeleefd? Dat kwam in me op bij het zien van de foto's, een
    Waawfluit :))

    BeantwoordenVerwijderen