donderdag 26 maart 2015

DIY: De kegelvormige lampenkap


Bij de Bezige Biezekes, ons naaigroepje, zijn ze gek op lampenkapjes maken! Er rolden al heel wat mooie exemplaren van onder mijn naaivriendinnen hun machine. Voornamelijk als cadeautje met babynamen erop geflockt. De handleiding van deze dame is dan ook geweldig en is toepasbaar zowel voor ronde als vierkante ikea lampjes.


Met een babyboom aan de gang in de vriendenkring ging ik dus naar de Ikea. En ik kwam naar huis met dit tof exemplaar van amper 2,99 euro!  Correctie, deze exemplaren, want ik kocht ze meteen in de 3 bestaande kleuren, babyboom remember. Probleempje, het is een conische of kegelvormige lamp en dat vereist een heel andere aanpak dan een rechthoek knippen. 


Zo deed ik het:
* Benodigdheden: stof 60 x 25 cm en 1 meter biais
* Zet een potloodstreepje aan de boven-en onderrand van de lampenkap.
* Rol de lampenkap over het patroonpapier vertrekkend van aan het streepje en teken de onderrand af op het papier
* Stop met rollen en aftekenen, zodra je weer aan het streepje komt.
* Leg de lamp opnieuw gelijk met het streepje en herhaal bovenstaande procedure voor de bovenrand.


Je bekomt 2 gebogen lijnen, die je dan verbindt met en rechte. Je patroon op maat is klaar!
Voeg 1 cm naadwaarde toe aan de zijnaad. Als je de boven- en onderrand afwerkt met bias, zoals in mijn voorbeelden, hoef je hier geen naadwaarde toe te voegen. Wil je gewoon omzomen, voeg dan best 2 cm toe aan boven- en onderrand.


Mijn lampjes staan hier al te blinken, maar het flocken van de namen is er nog niet van gekomen. Daarvoor wacht ik op het naaiweekend van de Bezige Biezekes, want onder de deelnemers bevinden zich maar liefst 2 silhouette cameo's. Ik ben benieuwd om dat verslavende snijmachine eens uit te proberen!


Stoffen:
Soft cactus
Triangularity Topaz, een restje van dit helaas te klein geworden kledingstuk
Max Bloch


10 opmerkingen:

  1. Mooie lampjes!
    PS: we brengen zelfs 3 cameo's mee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig alternatief voor de Lykta lamp en bedankt voor de tutorial!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en ideaal cadeautje! Bedankt voor de tutorial. Ik ga me toch ook eens aan zo een lampje wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De bezige biezekes - zo'n grappige naam :-))
    Ze zijn echt tof jouw lampjes. Inderdaad een leuk geboortecadeau en eens iets anders dan naaien hé ;-). Merci voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooikes! Iets om te onthouden als de kinderkamers ooit eens een make-over krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook volop babyboom aan de gang, maar nog nooit zo'n leuke lampjes gemaakt! Ze zijn prachtig! Ik hou ze in mijn achterhoofd bij een volgende geboorte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke tutorial! Ga ik zeker eens proberen.
    Maar misschien een stom vraagje, maar hoe bevestig je het stof dan?
    Lijm je het op de oorspronkelijke lampenkap of...?
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen