zaterdag 7 februari 2015

Tricot babykleedje: 1 jaar

Eindelijk, het grote zusje in maat 80 van het tricot babykleedje is een feit!


Mijn meisje heeft dit maatje 80 gedragen vanaf haar 9 maanden en ze past er nu nog steeds in, al wordt het wat kort. Leve comfy tricot, die in alle richtingen meerekt voor beweeglijke peutertjes!



Exact vandaag wordt ze 14 maanden, tijd voor een nieuwe versie van het kleedje! Ik hoop dat ze hier plezier aan gaat beleven tot de zomer. Met enkele eenvoudige aanpassingen, heb ik er een maatje 86 van gemaakt.

Nog een voorbeeld van maat 86 vind je op de blog van mama Nicky, zij testte voor mij het patroon op één van onze naaiavonden met de bezige biezekes.



Na maanden ravotten in de crèche en ettelijke wasbeurten, ken ik ook de zwakke punten van dit modelletje:
* De met de tweelingennaald omgezoomde boord durft wel eens op te krullen. Deze keer zoomde ik met een biais lint om dit probleempje op te lossen.
* Het biais lint aan het valse zakje en zoom is niet rekkend, wat ook helemaal niet nodig is op deze plaatsen.
* Wenst je bvb een paspel tussen bovenstuk en rokdeel, gebruik dan wel een rekkende paspel.


Mijn poppemieke is weer gelukkige met haar nieuwe outfit en mooi gekamde haartjes. Dat wil ze nu al zelf doen, een echt meisje :-) 


Veel plezier met het patroon en als je het kleedje maakt, laat dan zeker een reactie na! Bedankt aan alle volgers, de bloglovin teller passeerde deze week de kaap van 300!


Stof: Andrea Lauren tricot bij spoonflower

42 opmerkingen:

  1. Oh zo mooi! Dat tricootje is zalig, en dat patroontje moet op mijn to-do lijst! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed van je zeg! Wat groeien ze snel he?! Mijn 86-er draagt eigenlijk nooit jurkjes, echt een broeken-meisje. Maar wie weet, deze zomer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super mooi! Ik had je post over het maatje 62 gemist, ga ik ook zeker eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Spijtig genoeg is mijn meisje maat 86 al ruim gepasseerd, anders zou ik het zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lief jurkje! Die gaan we een keer als kadootje maken! Blijft de spoonflower tricot bij jou mooi in de was?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze Spoonflower tricot heb ik nog maar 1 keer gewassen en is nog even mooi. De vorige versie van dit kleedje (zie post maat 62) was froy en dind tricot en die blijft echt supermooi na intensief gebruik!

      Verwijderen
  6. Het jurkje kende ik al, dus ik ben heel blij met deze grotere versie! Mooi stofje zeg en gefeliciteerd met je 300 volgers!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, cute én handig! Ik bewaar hem voor potentiële babycadeautjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n schoon ensembleke. Eén van de schoonste tricotjes die ik al gezien heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een lief jurkje (en meisje), helaas zijn ze bij mij deze maat al ontgroeid maar anders...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi en het stofje is prachtig! Hier al maat 98 ondertussen, moest je nog wat willen vergroten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, supermooi jurkje! Het stofje is zo prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heb dat hier direct bewaard zie ... mooi stofje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oh mooi! Ik vrees alleen dat mijn reuzekindje niet meer in dat maatje gaat passen. Maar ik onthoud het zeker als cadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig! Jammer genoeg zijn mijn kinderen de peutertijd reeds voorbij, maar dit wordt zeker een kraamcadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooh leuk :-)! Deze ga ik zeker onthouden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw wat mooi! Dat stofje zat ook al eens in mijn winkelmandje maar toen ik moest kiezen viel deze helaas af. Spijt! Staat ook prachtig met dat oudroze vestje erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vind het een super leuk kleedje... Alles uitgeprint en klaar om er aan te beginnen. Alleen, ik heb drie delen voor het voorpand rokdeel en maar één voor het achterpand. Ben niet goed mee met wat ik het achterpand nu nog moet verlengen... Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat je het mij laat weten, er is een fout in de tekst. De 2de pagina waar op staat "deel 2 voorpand rokdeel" moet "deel 2 achterpand rokdeel zijn". Ik pas het zo snel mogelijk aan.

      Verwijderen
    2. dank u voor de info :) Dan ga ik er mijn best eens voor doen...

      Verwijderen
  18. Wat een mooi stofje ... je hebt het heel mooi verwerkt! Ik ben verliefd op je kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi! Hoeveel stof heb je nodig voor maatje 80? ZOu het omgekeerde ook werken voor een maatje kleiner? Nl verklein het voor- en achterpand bovenstuk met 1 cm ter hoogte van de zijnaad.
    * verklein eveneens het voor- en achterpand rokdeel met 1 cm ter hoogte van de zijnaad.
    * Trek 3 cm zoomwaarde af?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 50 cm is voldoende voor maat 80. Welke maat wil je bekomen? Maatje tss 3m en 1 jaar kan mss door beide maten op elkaar te leggen en maat precies er tussen in te tekenen. Laat maar weten hoe het afloopt, foto's altijd welkom!

      Verwijderen
    2. Ze is nu 4 weken en draagt al maatje 62. Dus ik dacht misschien maatje 74 te maken :-). Foto op instagram want ik wist niet zo goed hoe ik het hier moest uploaden.

      Verwijderen
    3. Super! Wat is je instagram naam? Benieuwd naar je foto!

      Verwijderen
  20. Zou het ook werken om die cms af te trekken voor een maatje 74?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Momenteel bezig met het patroon te graderen in verschilelnde maten. Als je wil stuur ik je de testversie van maatje 74 op? Laat dan even je email achter.

      Verwijderen
  21. Ja fijn dank je wel! Mijn email is: hanneske81@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb alles geprint, maar toch nog een vraag. Ik heb nu voor het voorpand twee delen en ook voor het achterpand twee delen. Deze zijn niet hetzelfde. Zijn dit twee verschillende modellen of heb ik alle delen nodig voor 1 jurkje?
    Ik weet niet zo goed of dit posten werkt, maar mijn emailadres is n.derksen1@hotmail.com...
    Alvast bedankt voor de reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kan ik het kleedje ook in katoen maken en hoe pas ik het patroon dan aan?

    BeantwoordenVerwijderen