zondag 1 februari 2015

Slaap zacht


De stoffenkast barst tegenwoordig uit haar voegen. Ik kies dan ook voor projecten, die vele meters stof verbruiken, zoals hier. Deze keer had ik ruim 6 meter nodig en maar liefst 8 meter paspel voor een dekbed, kussen én een pyjama!


Mijn zoontje heeft een kleuterbed met ongebruikelijke afmetingen, waarvoor weinig dekbedovertrekken te vinden zijn. Emma en Mona schreef onlangs een handige tutorial voor het maken van een dekbedovertrek op maat, compleet met instopstrook en al. Moeilijk is het niet, alleen die meters paspel er netjes tussen stikken is een tijdrovende klus. 


Bij zachte, nieuwe lakens hoort een zachte nieuwe pyjama! Ik had nog een stukje Shetland flannel van Robert Kaufman, dat ideaal bleek te combineren met een stukje ijsberen tricot, dat al een hele tijd in de kast lag.


Voor de pyjama broek gebruikte ik de Cisse van zonen 09, een patroon dat ik meteen bij zijn release aankocht en dat ik al heel lang wil uitproberen. Nu heb ik meteen ook voor de volgende Cisses, die er zeker gaan komen, het patroon overgetekend in de juiste maat. Ik maakte een 104, small voor een smalle, lange zoon van 3,5 jaar en deze maat perfect past. Wist u trouwens dat Sharon de Bryo creative highlight 2014 gewonnen heeft. Dikke proficiat!


Het werd een basis Cisse met 2 steekzakjes en een rekker in de tailleband. Meer moet dat niet zijn voor een pyjama.


Voor het bovenstuk van de pyjama gebruikte ik de trui uit SVDZ 2. Het bovenpand is in flanel en ook de arm- en zoomboord wou ik graag in flanel. Flanel rekt natuurlijk niet, dus de oplossing was een enkele centimeters tricot tussen het flanelen boordje te stikken. De knoopjes aan de hals zijn simpele kampsnaps.

Mijn kereltje zal heerlijk slapen vannacht!



Stoffen: Lakens: Soft cactus
              Pyjama: Robert Kaufman Shetland flannel mossey ocean en tricot ijsbeer
Patronen: dekbed en pyjama trui: emma en mona
               broek: Cisse van zonen 09
             

26 opmerkingen:

  1. Schoon project! En jeuj voor stof die verdwijnt uit de kast ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een naai-ijver. Het werd duidelijk een gezellig nestje 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn inderdaad stofvreters! Maar wat ontzettend mooi met dat paspel. Zelfde ervaring met peuterdekbedovertrekken hier, veel te weinig keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hij ligt te blinken in zijn mooi bedje! flink gewerkt zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ontdek nu PAs je blog... wat een schande voor mezelf!
    Jij hebt al heel veel leuke dingen gemaakt!
    Je zoontje straalt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niets zaliger dan een super zachte flanellen pyjama!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ons jongste sliep tot gisteren ook in zo'n kleuterbed. Nooit aan gedacht om een aangepast dekbed te kopen, de te lange kant verdween gewoon onder het matras ... had ik dit maar eerder geweten, maar nu te laat hé.
    Supermooie pyjama trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk zo'n grote lappen opgebruiken. Ik heb hier zelf ook net een enorme hoeveelheid in huis gehaald voor dekbedovertrekken van te maken.
    Prachtig dekbed! Volgens mij gaat hij hier heerlijk onder slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die is verwend !!! Wat een prachtgeheel !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke pyjama! Luxe uitstraling gaf je aan het dekbed, zo met de paspel rondom. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een werkje! Chapeau! Toffe Pyjama ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van een superdeluxe, waar ongetwijfeld heel wat uurtjes ingekropen zijn, pyjama gesproken zeg! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi! En zoals steeds prachtige combinatie van stoffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi! En zoals steeds prachtige combinatie van stoffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben zot van beddegoed, heel schoon deze set.
    En de pyama mag er ook zijn, een goeie manier om een patroon de eerste keer uit te testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die Soft Cactus leent zich perfect voor Een heerlijk zacht dekbed! Mooie pyjama ook! Tof dat je bestaande patronen van kleding daarvoor hebt gebruikt. Heeft hij goed geslapen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat stofje heb ik hier ook in mijn kast liggen maar jammer genoeg niet voldoende om een overtrek van te maken,super mooi en de pyjama is ook tof gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi allemaal en zo'n toffe patroonkeuzes voor die pyjama! Ik zou eigenlijk nog zo ver niet gedacht hebben - merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen