zondag 18 januari 2015

Tipi review



De tipi een project waaraan ik meer uren opzoekingswerk, dan uitvoeringswerk besteed heb. Mijn marktonderzoek wil ik graag met u delen, dat bespaart u misschien wat tijd. Tijd die gebruikt kan worden om effectief te naaien.

TIPI stof hoeken hoogte strakheid afwerking
Juffra Toertjes 7 m vierhoek 170 cm heel strak biais
Zilverblauw9m volgens
emma en mona
vijfhoek 170 cm zeer los gedrapeerd zoomen
Elske 5 m vijfhoek 134 cm redelijk gespannen zoomen
Ikea 3 x 1,5 m zeshoek 150 cm redelijk losjes zoomen

Ik val meteen met de deur in huis met de overzichtstabel, waarin ik 4 tutorials vergelijk. Welke tutorial je verkiest, is uiteraard subjectief en volledig afhankelijk van jouw wensen. Voor mij kwam als eerste uit de bus, de tipi van Juffra Toertjes! Op mijn verlanglijst stond: zo strak mogelijk, beperkte plaats inname in de woonkamer en snelle afwerking.


Bij een review hoort men na te gaan of de resultaten reproduceerbaar zijn. Ik heb geprobeerd om de tipi van Juffra Toertjes zo goed mogelijk na te maken. De stofkeuze lag voor de hand, want een moderne zwart wit stof aan 3 euro/m vindt je enkel bij Ikea. Helaas kocht ik maar 6 ipv 7 m en is mijn tipi dus maar 150 cm hoog ipv 170 cm. De stokken van 240 cm van Brico zijn wat lang, maar de hoogte van de tipi zelf, is prima voor mijn kindjes.


De blauwe biais past er perfect bij en wat goed is moet je niet veranderen. Je kan de tipi open en toe strikken met de lintjes. Ik gebruikte ongeveer 7 meter biais en vind deze afwerking veel sneller en mooier dan klassiek omzoomen.


De vloerbekleding werd ook volledig uit Ikea materiaal gemaakt: geruite stof als bovenzijde, gelamineerde bolletjesstof (zo is de tipi waterproof om hem in het natte gras te zetten) als onderzijde en een donsdeken van 2,99 euro als vulling. Aan de vier hoeken kwamen lintjes om vast te maken aan de stokken. Ook werd het geheel doorstikt zoals een quilt, makkelijk met een ruitjesmotief.


Nog een extraatje om de lange stokken aan te kleden: een blauwe tunnel met 3 vlaggetjes.


De tipi is zeker ruim genoeg voor 2 kindjes. Ze beiden tegelijk in de tipi fotograferen is echter niet gelukt. Beiden hebben de tipi wel uitgebreid getest en goedgekeurd!


Mooie exemplaren die ik tijdens mijn internet zoektocht ben tegengekomen:
Tuutsjes
Petrol and Mint
Khadetjes

Als de moed u ontbreekt voor DIY:
Wolf & Wolkje
Etsy

24 opmerkingen:

  1. Fijn om dit te lezen (na een tip van Mevrouw Khadetjes) want de tipi is mijn volgend project(je)

    Www.sistersmade.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes ermee! Benieuwd naar jouw versie! Net jullie blog ontdekt, blijf zeker volgen.

      Verwijderen
  2. :)
    Ik knipte gisteren net dezelfde stof voor een gelijkaardig project.
    De kindjes wachten vol ongeduld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg geslaagd! Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een leuk kadootje (liefst handmade dus) voor het 5-jarige neefje van onze kroost en deze tipi vind ik toch wel een toppertje, hoor! Lieve groet, V.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind dat heel mooi maar mijn grote ukjes passen er niet meer in ... ik heb hier jaren zo een prinsessentent staan gehad tot ze er eens met vier ingekropen waren .... bye bye tent

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo'n review is inderdaad ideaal voor als ik hier ooit ook nog de moed heb om zoiets te maken :). Fan van de jouwe! En die kussens erin zijn super :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier zou ik ook wel willen in wonen ;-) Ik laat deze blogpost best niet aan mijn kinderen zien of ik ben ook vertrokken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uren speelplezier verzekerd! De vloerbekleding vind ik een super idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fijne blogpost zo'n tutorial vergelijking! Ik vind hem erg mooi geworden ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo leuk! Bedankt voor het overzichtje :-). Ik wil me er al een hele tijd aan wagen, maar het ontbrak me aan tijd en geduld om uit te zoeken hoe ik het zou doen... ik denk dat volgend weekend een bezoekje aan de Ikea en Brico op het programma staan :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Handig zo'n overzicht. Dat grondzeil is een schitterend idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn om te lezen dat mijn tent anderen geïnspireerd heeft!
    En jouw grondzeil inspireert mij ..,,,zo zie je maar weer :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Jouw tutorial is echt super, heel tevreden met het resultaat!

      Verwijderen
  12. Mooi geworden! Ik laat dit nog maar niet aan mijn kinderen zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waw, ik vind dat altijd zo moedig, dit soort projecten! Mooi overzicht ook, zal ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi! Ik had hem bij Juffra Toertjes ook al gezien en hij staat ook op mijn "verlang-to-do-lijstje".
    Heel leuk idee van dat vloerkussen met tafelzeil! Ga ik onthouden.
    Die stof van Ikea is echt mooi he. Ik twijfel om er gordijnen voor in de keuken mee te maken ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw Sylvia! Kei leuk en super handig deze vergelijking! Ik wil heel graag een tipi maken maar we hebben geen plaats volgens mijn man :-) dus ik ben van plan om er eentje te naaien tegen de zomer die we dan buiten kunnen zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Sylvia, wat een gave tipi! Ik zag nog niet dat je mijn tipi vermeldt, wat leuk! Ik was de laatste tijd weinig online door omstandigheden, maar hopelijk weer back in business.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Supermooi. ik heb dezelfde gemaakt, naar wel in een ander stofje, maar ik sukkel nog een beetje om ze mooi strak te zetten. Tips? Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tof! Als je een grondzeil maakt, kan je de stokken daar rond vaststrikken en staat de tipi strak.

      Verwijderen
    2. Ok ik ga dat eens proberen.

      Verwijderen