zondag 25 januari 2015

Mimi


Deze foto herkent u misschien? Typisch Tilly and the buttons, zo staat ze afgebeeld in haar boek "Love at first stitch". Ik kreeg het boek cadeau voor mijn verjaardag (in september...) en had meteen zin om er in te vliegen. Ondertussen zijn er een aantal projecten tussen gekomen, zo gaat dat. Eindelijk kan ik dan toch de mimi blouse voorstellen!


Ik maakte al eerder hemdjes voor de zoon en MDH, maar dit vrouwelijk bloesje is toch veel verfijnder qua afwerking en details (lees: ingewikkelder). Tilly is geen fan van overlocksel, French seams all the way. Ook houdt ze van véél rimpeltjes en plooitjes. En ik ook, gelukkig! Met een dosis geduld en nauwkeurig stap voor stap stikken, komt het meer dan goed. Heel tevreden met het resultaat!


Een waardevolle tip van Tilly "Sew for your lifestyle", maak kleding die uit je kast zal komen. Dit bloesje is zo makkelijk te combineren: in de rok of uit de broek, naar het werk of uit eten, zomerse bbq of met een truitje erover. Echt aangenaam om te dragen, mede door de zachte stof van bij Petite Couture. Geen katoen, wel een soepele viscose, die aanvoelt als zijde op de huid.


De pasvorm en maten zijn prima, ik heb helemaal niks moeten aanpassen. Even vreesde ik dat de mouwen te smal zouden uitvallen, maar ze zijn mooi aansluitend. De plooi mouwtjes worden op ingenieuze wijze afgewerkt met een "facing" boordje aan de binnenzijde. Tilly suggereerde nog om het boordje met de hand onzichtbaar vast te naaien. Op dat punt was mijn dosis geduld net op, het boordje werd netjes en snel met het machien gestikt!



patroon: mimi blouse van Tilly and the buttons
stof: Echinacea van Free spirit bij Petite Couture
knoopjes: veritas

39 opmerkingen:

  1. Oooooh. Prachtig bloesje hè en supermooi stofje! Ik heb het boek ook aangeschaft en het patroontje van dit bloesje ligt hier intussen ook al geknipt. Nu nog de tijd vinden om het te naaien... Door jouw versie begint het nu wel heel hard te kriebelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jawadde *hier komt even een gezonde dosis jaloezie om de hoek*

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! Ik ken het boekje niet, maar ga meteen op onderzoek uit. En zo, zo mooi in die stof! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal ik het boekje zaterdag meenemen? Kan je er eens in bladeren!

      Prachtige bloes! Je straalt, echt heel erg mooi!

      Verwijderen
  4. Het boek staat op mijn verlanglijst omwille van dit bloesje! Maar amai, dit kan ik niet overtreffen... Prachtig mooi, en nog wat meer superlatieven... Helemaal geweldig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het boek ook ... en nu wil ik het zeker ook eens maken ! Zo schoon jong !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb net dat boek aan iemand kado gedaan en toch maar niet voor mezelf gekocht omdat ik vrees dat ik in een deel avn die patronen gewoon niet in kan en er niet mee sta. Maar dit bloesje wil ik misschien toch ook eens een kans geven bedacht ik me toen ik het doorbladerde. En als ik jouw versie zie, groeit mijn goesting. Schoon !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, mooi. Ik zou het stofje niet van de stapel hebben genomen voor mezelf, ik zou gevreesd hebben dat de stof wat te druk zou zijn, maar dat is helemaal niet het geval. De stof is super als een bloesje, goed om te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt heel mooi en elegant! Ik ben fan en je hebt mij overtuigd om het boek op mijn verlanglijstje te zetten ;-) En dat laatste, dat herken ik. Ik haakte overlaatst ook af op de blinde zoom ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben fan! Maar dat had je ongetwijfeld al door ;)
    -en ik blijf voorlopig nee zeggen tegen het stofje, hoewel het met de minuut moeilijker wordt ;)-

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig! Je ziet meteen dat het een allroundet is, dat blousje! Ik ben ook fan van haar boek. De stof logt klaar voor een mimi blouse en een megan jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, wat mooooi!! Zo'n blouse wil ik ook wel, en wel nu .. ha, ha ; ) Ik heb het boek (nog) niet, maar bij het zien van jou creatie ... misschien vanmiddag even via de boekhandel fietsen ..
    En leuke foto : )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat sta je daar stralend mee zeg! Echt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merci voor de inspiratie. Het bloesje staat hier ook al een tijdje op de planning. Welke maat maakte je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik maakte maat 2 en dat past prima. Benieuwd naar jouw versie!

      Verwijderen
  14. Heel erg mooi! Ik heb al veel getwijfeld om dit stofje te kopen, maar nog niet gedaan. Het staat je prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. amai dat is very classy ....ik vind het vooral super op je rok! heel vrouwelijk dan
    ik heb het boek ook ... al helemaal gelezen (de eerste stap in de goede richting zeker) ....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Supervrouwelijk, supermooi! Het staat je prachtig! Het ziet er perfect uit, goed bezig zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hé wauw zeg, zo gedurfd in een groot motief! Zo prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een toppertje, dat is zeker! Je staat er schitterend mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Waw, knappe blouse! Hij staat je perfect! Staat hier ook op de to do lijst voor ooit eens. Nu ben ik aan een jurk uit het boek bezig ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw, zo'n mooi bloesje en het staat je echt beeldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oooh weer een prachtige creatie! En dat stofje... Dat met de andere kleurencombinatie vind ik ook al zo schoon! Niet kopen, niet kopen,...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. WoW hoe schoon is dat!! Ok verkocht, ik wil dat boek ook nu :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Had jij ook voor dat de kraag te groot is als het met de knipjes overeen moet komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet zoveel rekening gehouden met de knipjes, geprobeerd om de kraag mooi gelijk te verdelen. Succes nog!

      Verwijderen
  24. Mooi! Die blouse staat op mijn lijstje. Ik ben helemaal weg van het stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. leuk bloesje én prachtig stofje! ik heb het patroon al getekend, en ben een helse zoektocht aan het voeren naar HET stofje, maarrr... kan jij je nog herinneren of je echt 2!!?? meter stof hiervoor nodig hebt? lijkt me ZO veel !

    BeantwoordenVerwijderen